نیم نگاهی به مجموعه تصویری کنسرت یادباد- بخش اول

اخیرا مجموعه تصویری با نام کنسرت گروه گوشه و با عنوان " یاد باد " با هنرمندی سیامک آقایی نوازنده سنتور ، پدرام خاور زمینی نوازنده سازهای کوبه ای و سالار عقیلی وارد بازار موسیقی گشته است که شامل دو عدد دی وی دی تصویری و یک عدد سی دی صوتی میباشد .

در دی وی دی شماره یک ، موسیقی در دستگاه شور  و نوا ودر دی وی دی شماره دو که تنها در یک بخش منتشر گردیده ، موسیقی در دستگاه نوا اجرا شده است .در كنسرت "ياد باد" که در 21 و 22 آبان ماه سال 1388 در سوگ استاد پرويز مشكاتيان در تالار وحدت برگزار شد و ...

ادامه مطلب را بخوانید ...

ادامه نوشته

قصه غم انگیز موسیقی ما - قسمت چهارم

سعی داشتم در این وبلاگ و این پست به موضوع متفاوتی بپردازم تا اندکی از ناظری نویسی کاسته شود ، حقیقتا از آنجا که خود نیز بر این نکته واقفم که نمیتوان علائق و سلائق خود را بر مخاطبین تحمیل نمود تصمیم بر آن داشتم تا مقاله جدیدم را که نگاشتن آن بسیار نیز زمان بر بوده است در روزهای آتی در این تارنگار به عنوان اولین نوشتارم در سال یکهزار و سیصدو نود به بازدیدکنندگان هدیه نمایم . اما گویا تنها موزیسین و هنرمند فعال این روزها باید یکبار دیگر بهانه ای گردد برای نوشتن در باره اش .

فردوسی خوان بزرگ ایران زمین ایران روزها در پی آن است که فرهنگ فراموش شده ملت بافرهنگ نما ! یش را برایشان یاد آوری کند . او این بار پس از موفقیت در پروژه عظیم رومی به زعم حسادتها و تنگ نظری های بسیاری از اطرافیان ، تصمیم بر آن گرفت تا فردوسی را احیا نماید تا باری دگر با اجرایی متفاوت تحسین علاقه مندان و کارشناسان را بر انگیزد . ..

ادامه مطلب را بخوانید ...

ادامه نوشته

کنسرت شهرام ناظری در شیراز لغو شد

شاهنامه خوانی شهرام ناظری با همکاری گروه موسیقی فردوسی که قرار بود بیست و پنجم و بیست و ششم فروردین در شیراز برگزار شود؛ به دستور مقامات محلی لغو شد.

مقامات دولتی تصمیم گیرنده استان فارس تاکنون درباره علل لغو کنسرت برنامه ریزی شده ناظری سکوت کرده اند. پیش از این نیز چندین برنامه موسیقی در استان فارس به دستور مقامات محلی و اعتراض امام جمعه یا جریانات تندرو صاحب قدرت لغو شده است.

یکی از برنامه ریزان کنسرت شهرام ناظری در این باره گفت: «درحالی که گروه و آقای ناظری تمرینات فشرده‌ای را برای اجرای کنسرت شیراز انجام داده بودند، به یکباره به ما خبر دادند شرایط برای برگزاری کنسرت مناسب نیست و برگزاری این برنامه بهتر است به زمانی دیگر موکول شود.»

وی افزود: «لغو این کنسرت ضمن آنکه در برنامه‌های آتی گروه و آقای ناظری اختلال ایجاد می‌کند، اسباب نارضایتی مردم و مخاطبان ادب دوست شیرازی را هم به دنبال خواهد داشت.»

این همکار گروه فردوسی افزود: «ما مخالف لغو هر نوع کنسرت موسیقی هستیم، اما لغو کنسرتی که با نام شاهنامه ‌و فردوسی بزرگ عجین شده و تقریبا در تاریخ چند‌دهه‌ای موسیقی ایران نمونه و مصداقی ندارد، ‌اجحافی است بزرگ بر موسیقی اصیل و نیز فردوسی که حقی بزرگ در زنده ‌نگاه داشتن زبان فارسی و هویت ایرانی ما داشته و دارد.»

نخستین برنامه شاهنامه خوانی شهرام ناظری و گروه فرودسی اسفندماه گذشته در اصفهان برگزارشد که با استقبال پرشور تماشاگران مواجه شد. پس از آن همین کنسرت چهار شب پیاپی در تالار میلاد تهران برگزار شد که این برنامه نیزاستقبال گسترده تماشاگران را به همراه داشت.

شهرام ناظری با الهام از نغمات باستانی مناطق کردستان و کرمانشاهان و تلفیق آن با سازهای مختلف و اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی توانسته بود به فرمی تازه در ارائه موسیقی شاهنامه برسد.

شهرام ناظری درباره تازه ترین کار خود می گوید: «بسیاری از شعرهای روایتی مثل اشعار فردوسی و مولانا طی قرون معاصر حذف شده بود. سعی کردم شاهنامه فردوسی که جزئی از زندگی و ریشه مردم ایران به شمار می رود را زنده کنم و در قالب موسیقی درآورم.»

شهرام ناظری با اشاره به این که از چهار سال پیش در نیویورک، پاریس و کشورهای آفریقایی اجرای شاهنامه فردوسی را داشته؛ اما نتوانسته در ایران شاهنامه را در قالب موسیقی به اجرا درآورد تاکید کرد: «سرانجام موفق شدیم طی سه روز کنسرت برای اولین بار در ایران این اجرا را در اصفهان داشته باشیم، شهری که مرکز مهم موسیقی و مهم ترین شهر ایران از این لحاظ بوده است.»

ناظری درباره اجرای کنسرتش در اصفهان تاکید کرد: «بیشتر از همه بر روی اشعار مربوط به ضحاک و عبور سیاوش از آتش و هم چنین هفت خان رستم تکیه کرده است و این کنسرت با قطعه کوچکی از نقالی هم اجرا خواهد شد.»

شهرام ناظری که به شوالیه آواز ایران معروف است در این باره افزود: «باعث تاسف است که به بخش عظیمی از موسیقی حماسی ایران بی توجهی می شود. این در حالی است که شاهنامه خوانی در سالیان گذشته در زندگی مردم در قهوه خانه ها و خانه ها حضور پررنگی داشته است. اکنون نیز باید با حمایت های لازم موسیقی را به جوانان آموخت بنابراین ما نیازمند یک برنامه ریزی وسیع کشوری هستیم.»