نگاهی به جایگاه موسیقی رپ و بررسی دلایل گرایش جوانان به سمت این نوع موسیقی

مدتیست با رواج انواع مختلف موسیقی های غربی در ایران بازار این نوع موسیقی ها بسیار داغ شده اند تا جایی که گوی سبقت را از سایر انواع موسیقی ها ربوده اند . سبک های مختلفی که متعلق به سایر کشورهاست و هر یک دارای پیشینه ای بسیار کوتاه هستند . سبکهایی که آن متانت و وزن موسیقی ایرانی را ندارند آنچنان در میان جوانان رواج یافته اند که روحیات و خلقیات زیبای دوران جوانی و نوجوانی را تحت تاثیر ذات خشن خویش  در آورده و  تسخیر نموده اند .

موسیقی رپ حدود 100  سال پیش در بخشی از مناطق آمریکای شمالی بوجود آمد . این نوع موسیقی بسیار ساده و به صورت پاپ بود که عمدتا تکیه بر گفتار داشته و از وزن و ریتم خاصی در موسیقی بهره نمیبرد ؛ در واقع میتوان رپ را نماد نوعی اعتراض آمیز در میان مردمان آمریکای قدیم خواند که از آن طریق آن اعتراض خود را به شرایط حاکم بر جامعه نشان میدادند.

این نوع موسیقی بسیار در بین مردم رواج پیدا کرد که بعد ها راک بام نام گرفت ؛ البته نوع موسیقی راک بام آن زمان با راک کنونی تفاوتهای بسیاری دارد . پس از گذشت حدود پنجاه سال از ظهور موسیقی اعتراض آمیز آمریکایی فردی با (2pac) TOPAK با اعمال تغییراتی بر روی رپ قدیم پایه گذار سبکی با نام Hip Hop شد و خود را پدر رپ جهان معرفی نمود . از آن زمان به بعد رفته رفته موسیقی رپ به سمت خود پرستی و انتقاد و توهین پیش رفت ، تا جاییکه حدود 80 درصد از جوانان آمریکا و 90 درصد از اروپا ئیان را به سمت خود جذب نمود .

 اما پس از گسترش این نوع موسیقی در کشورهای آمریکایی و اروپایی و تحکیم جایگاه خود در این کشور ها ، نوبت به حضور این موسیقی در میان جوانان کشورهای آسیایی رسید گسترش این نوع موسیقی در میان آسیایی ها به حدی بود که از حدود ده سال پیش تاکنون نامی برای خود دست و پا نموده و خود را در جایگاهی که به دلیل نارضایتی مردمان نسبتا فقیرآسیایی با وجود نوپا بودنش محکم تر از سایر کشورها و قاره ها می نمایاند . کشور ما نیز از هجوم این نوع موسیقی در امان نماند و از حدود سال 1383 که آغاز ورود این موسیقی به جامعه محسوب میگردد تا کنون رشد فزاینده ای یافته ، رشدی که اکثر جوانان کشور جوان ما را تحت تاثیر خود قرار داده و گوی سبقت را از سایر موسیقی های رواج یافته ربود تا جایی که آمار بسیار بالایی از علاقه مندان به را جذب رنگ لعاب ظاهری خود نموده است .

اما آنچه که در این میان لازم به بیان است آنکه ذات موسیقی رپ با ورود به ایران تغییر عمده ای یافته است ، این نوع موسیقی در ایران  عمدتا دارای بار معنایی بسیار سطحی بوده و عمدتا به مسئله عشقهای مجازی پرداخته و از هدف اصلی خود گمراه شده اند .

رسوخ فرهنگ غربی در کشور ما به اندازه ای چشمگیر است که با کمی دقت در نوع فرهنگ در حال تغییر ایرانیان میتوان آن را به راحتی لمس نمود . تمایل به تقلید از ظواهر دنیای غرب حتی در ذائقه موسیقایی مردم ایران نیز مشاهده میگردد که باعث گردیده است تا این تاثیرپذیری از فرهنگ اروپایی - آمریکایی تغییری چشمگیر در نوع نگاه مردم و جوانان به موسیقی ایجاد نماید . اگر چند نگارنده نگارنده بر این اعتقاد است که تنوع در تمام موارد لازم بوده و از طریق آن است که مخاطب میتواند کالای مورد نیازی خویش را بر اساس سلیقه اش انتخاب و از آن استفاده نماید به شرطی که نوع کالای انتخاب شده به درستی در ویترین قرار گرفته باشد و باعث انحراف مخاطب و مشتری نگردد . موسیقی ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تنوع در انتخاب نوع موسیقی  توسط مخاطبین باعث میگردد تا موسیقی ایران نیز از حالت تک بعدی خارج گشته و برای جذب مشتری بیشتر به سمت تحول و تغییر سیر نماید . به شرطی که این نوع موسیقی ها به درستی هدایت گشته و از مسیر و هدف اصلی خود منحرف نگردند .

در جامعه کنونی ایران زمین و در میان علاقه مندان جوان موسیقی میتوان موسیقی ها و گرایشات جوانان را به چند دسته تقسیم بندی نمود ؛ دسته اول را جوانانی نام میگذاریم که علاقه مند به موسیقی پاپ بوده و پیش بینی میگردد بخش عمده ای از علاقه مندان به موسیقی با در نظر گرفتن شرایط روحی و سنی که در آن قرار دارند و نیز با علم به جوان بود جمعیت کشور  طرفدار این نوع موسیقی ها باشند ، بخش دیگر جوانانی هستند که علاقه مند و طرفدار موسیقی اصیل ایرانی بوده و بیشتر اوقات خود را با این نوع موسیقی ها سپری می نمایند ، عده دیگر نیز علاقه مندانی هستند که سایر موسیقی ها من جمله بی کلام و کلاسیک غربی را دوست دارند ؛ اما دسته دیگر که مورد اشاره نگارنده در این مقاله تحقیقی نیز هستند ، گروهی اند که طرفدار و علاقه مند به موسیقی رپ بوده و آمار طرفدارانشان در رقابت با طرفداران موسیقی پاپ است ، این گروه از جوانان انچنان غرق در این تمایلات و گرایشات خود میگردند که حتی نوع تکلم ، حرکات و پوشش خود را متناسب با فعالان این عرصه می نمایند ،  لذا برای یافتن علت موضوع  و دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به موسیقی های نو ظهور غربی از چندی پیش اقدام به انجام تحقیقاتی در این مورد نمودم که  نتایج جالب توجهی نیز بدست آمد . این تحقیق از حدود یکصد نفر از جوانان با میانگین سنی 23.9 سال انجام گرفت . محلهایی که در آنها نظر سنجی و تحقیقات انجام گرفت با توجه به تنوع جامعه جوان ایرانی متفاوت بودند . دبیرستانها ؛ محیط های مجازی ، دانشگاهها ، اماکن عمومی و حتی خیابانها .

موسیقی ها نیز همانطور که در سطور بالا بدان اشاره گردید به دسته بندی های مختلفی تقسیم شدند : علاقه مندان به موسیقی پاپ ؛ علاقه مندان به موسیقی اصیل ؛ علاقه مندان به موسیقی های رپ و راک و متال و مشابه آنها ؛ علاقه مندان به سایر موسیقی ها که شامل موسیقی های کلاسیک غربی و شرقی و بی کلام و ... میگشت

همچنین علاقه افراد به موسیقی ها نیز اولویت بندی شده و اولویت های اول و دوم در آمار گیری تاثیر داده شدند .

همانطور که پیش بینی میشد آمار علاقه مندان به موسیقی پاپ از سایر موسیقی ها پیشی گرفت ؛ 37 درصد از افراد علاقه مندی خود را  به موسیقی پاپ عنوان نمودند که از این بین 23 درصد از این سهم متعلق به خانمها و 14 درصد متعلق به آقایان بود . در این نظر سنجی موسیقی پاپ در بین طبقه بندی ها رتبه نخست را بدست آورد .

اما رتبه دوم از آن طبقه موسیقی های غربی همانند رپ و راک و متال و ... گشت که 35 درصد از جمع کل آرا را نصیب خود نموده بودند . در این طبقه بندی پسران از دختران پیشی گرفته و 21 درصد ازکل آرا را در مقابل 14 درصد آرا ء دختران بدست آوردند  .

تعجب آور آنکه ، موسیقی اصیل ایرانی تنها توانست رتبه سوم را با کسب 20 درصد آرا نصیب خود نماید که 14 درصد از این آراء متعلق به پسران و تنها 6 درصد متعلق به خانمها بود .

یعنی از جمع 100 درصد دختران تنها حدود 13.7 درصد از آنها علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی بودند که این خود نیاز به بررسی موشکافانه و دقیق تر و یافتن راهکاری برای افزایش این درصد دارد .

طبقه بندی سایر موسیقی ها هم که شامل موسیقی های کلاسیک غربی و شرقی و موسیقی های بدون کلام میشدند تنها 8 درصد آرا را نصیب خود نمودند که دختران 6 و پسران تنها صاحب 2 درصد از این آمار بودند .

نکاتی قابل تامل در این آمار و ارقام را میتوان استخراج نمود اول آنکه بالاترین آمار را در بین علاقه مندان به موسیقی ها ، توسط دختران و در رده بندی موسیقی پاپ با 23 درصد رای از 37 درصد (62 درصد کل آرا) ثبت شد که این خود نشان از علاقه این قشر از جوانان به این نوع موسیقی ها دارد . در نقطه مقابل نیز دختران در رده بندی موسیقی اصیل ایرانی  با کسب تنها  7 درصد از کل ( 13.7 درصد رای از کل دختران  ) پائین ترین رای  آمار را به خود اختصاص داده اند .

آراء پسران نیز در نوع خود جالب توجه بود . نزدیک بودن تعداد آراء قضاوت را در مورد این گروه مشکل تر مینماید اما آنچه پیداست در بین علاقه مندان به موسیقی های غربی پسران با 21 درصد از کل در رده موسیقی های غربی و 14 درصد از کل در رده موسیقی اصیل بالاتر از دختران بوده اند . میتوان اینگونه استنباط نمود که پسران درک بالایی از موسیقی ها نسبت به دختران داشته و گوش بهتری برای شنیدن موسیقی دارند .

در نقطه مقابل دختران تمایل بیشتری به گوش دادن به موسیقی های بی کلام و کلاسیک نسبت به پسران از خود نشان دادند ،

اما در این میان در مصاحبت با افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند نتایج جالبی نیز بدست آمد:

 هیچکدام از افرادی که به موسیقی های غربی علاقه مند بودند هدف خاصی را از گوش کردن به موسیقی دنبال نمی کردند و نتوانستند دلیل علاقه مندی خود را به این نوع موسیقی بیان نمایند .

   مریم 22 ساله میگوید : رپ یعنی بی پرده سخن گفتن ولی در ایران این امکان به دلایلی میسر نیست ...

   مهسا 17 ساله نیز که دانش آموز است میگوید " تنها از بیکاری به موسیقی گوش میدهم و به معنی اش اصلا توجه ندارم . او میگوید به موسیقی رپ به این دلیل گوش میدهم که در آن کلماتی عاشقانه بکار میبرند و در بین آنها به دلیل ریتم آهنگهای ساسی مانکن و شعرهای جالبش !!  بیشتر از بقیه به او علاقه دارد . "

    هنگامی که از پسر 26  ساله ای که خود را رپ  خوان می نامید دلیل علاقه اش به این نوع موسیقی  را  پرسیدم تنها هدفش را از موسیقی را گذراندن وقت بیان نمود و زمانی که سماجت بیشتری در سئوالهایم دید با پرخاش و تند گویی از دادن ادامه پاسخها منصرف گشت .

   زمانی که از دختر 22 ساله ای که دانشجو نیز هست در مورد دلیل علاقه اش به این نوع از موسیقی را جویا میشوم میگوید : اصولا از آهنگهای شاد و جدید لذت میبرم . و خواننده محبوب خود را نیز س.م ، ا.ت و م.ج نام میبرد .

     پسر دانشجوی  21 ساله ای نیز دلیل علاقه اش به متال را گرفتن انرژی مثبت میداند .

     پسرجوان 21 ساله دیگری نیز گوش دادن به رپ را برای گذراندن وقت بسیار جالب و مناسب میداند

 

پیداست که افراد علاقه مند به موسیقی ها و ملودی های جدید غربی که کم هم نیستند که نمیتوانند دلیل قانع کننده ای  بر علاقه شان به این نوع موسیقی ها بیان کنند . البته نمیتوان اینگونه بیان نمود که تمامی علاقه مندان به موسیقی های غربی هدفی از گوش کردن به موسیقی ندارند و نیز نمیتوان تمامی انواع موسیقی های غربی را پوچ و بی محتوا دانست که با کمی تحقیق در بین آنها میتوان آثار جالب توجه و قابل تاملی را نیز یافت .

 

اما زمانی که از علاقه مندان به موسیقی های اصیل ایرانی دلیل علاقه شان را جویا شدم همگی به یک نکته مشترک اشاره نمودند : " رسیدن به آرامش با گوش کردن به موسیقی " .

 

   علیرضا  27 ساله ای که هم به موسیقی اصیل و هم پاپ علاقه دارد دلیل گوش کردن به موسیقی را زیبایی و آرامش خاص موسیقی اصیل ایرانی و تنوع موسیقی پاپ بیان میکند

   خانم 36 ساله ای نیز که کارمند است نظر خود را اینگونه بیان میکند : " برای آرامش یافتن به موسیقی گوش میدهم ؛ زمانی که به موسیقی گوش میکنم احساس خوبی دارم . موسیقی اصیل ایرانی با محتوا با معنی و ارامش بخش است ."

جوان 22 ساله ای با نام حسین که دانشجوی رشته مهندسی مکانیک است نیز به نکات جالبی در مورد موسیقی اشاره میکند :

"شاید به دلیل اینکه موسیقی به طور نا خود اگاه در درون من ایجاد آرامش میکند و به نظر من گوش نوازتر و خوشایند تر از سایر سبکهاست . همچنین چون در موسیقی اصیل ایرانی از اشعار وزین و با مسما از شعرای بزرگی چون حافظ و مولانا و سعدی بیشتر استفاده میشود ."

نظر این جوان نیز در باره موسیقی های غربی جالب بود :

"چنین سبکهایی از موسیقی نیز طرفداران بسیاری دارد ولی وقتی من به این نوع موسیقی هاگوش میدهم آرامش روانی و ذهنی مرا دچار تشویش ، آشفتگی و اضطراب میکند و متاسفانه اکثر این موسیقی ها دارای محتوای پوچ میباشند . برای مثال مقام عشق را تا حد شهوت محض تنزل میدهند یا مثلا زیبایی را فقط در زیبایی ظاهر (خوشگلی) میبینند ."

    جوان  23 ساله دیگری نیز که علاقه بسیاری به موسیقی اصیل ایرانی و کلاسیک غربی دارد دلیل خود را از گوش کردن به موسیقی آرامش یافتن بیان کرده و میگوید:

" موسیقی های اصیل ایرانی و کلاسیک غربی بار معنایی بسیاری دارند و سطحی ساخته نشه اند بلکه آهنگسازان و نوازندگان آنها با هدف خدمت و اهداف والای انسانی آنها را ساخته اند ."  

نکته جالب اینکه بسیاری از افرادی که اهل موسیقی های غربی همانند رپ و جاز و. . .بودند موسیقی اصیل ایرانی را خواب آور نامیدند . البته اینگونه میتوان تحلیل نمود که طرفداران این نوع موسیقی ها خود نیزبه آرامشی که موسیقی ایرانی به آدمی القاء مینماید اعتراف میکنند اما به گونه ای دیگر .

وجود اینهمه آمار و ارقام بدون بررسی دلایل و علل گرایش جوانان به موسیقی های غربی بی فایده است و دردی را مداوا نمیکند . اگر بخواهیم دلایل تنزل علاقه جوانان به موسیقی اصیل ایرانی را نسبت به دهه 50 و60 بررسی نمائیم به راحتی میتوان متوجه این قضیه گشت که متولیان و حتی خودمان نیز سهمی در این گریز از فرهنگ ایرانی داشته و به نوعی مقصریم .

دلایل بسیاری برای عدم انس با موسیقی ایرانی میتوان متصور گشت . دلایلی که هریک از آنها نیاز به کارشناسی و دقتی ژرف و عمیق دارند . در ادامه مطلب نمونه ای از این موارد را میخوانیم .

عدم شناخت غم و شادی حقیقی در میان جوانان امروزی 

متاسفانه شادی و غم واقعی در موسیقی در بین جوانان تعریف نشده است . اکثر افرادی که به موسیقی های غربی علاقه مند هستند به دلیل مجازی بودن این دو مقوله است که جذب این نوع موسیقی گشته اند . به عنوان مثال شاد بودن در موسیقی های پاپ و رپ و امثالهم اکثرا در کنار جنس مخالف بودن و به شادی پرداختن است و غم نیز جدا شدن از یک جنس مخالف ...

میتوان اینگونه تصور کرد که عشقهای تعریف شده در اینگونه موسیقی ها بیشتر از نوع مجازی هستند و درک سریع و راحت مخاطبان عشقهای مجازی ( که اکثرا جوانان نیز هستند ) در این نوع موسیقی ها دلیلی است بر علاقه مندیشان بر این نوع موسیقی . شادی در موسیقی های غربی و تند امروزی بسیار زود گذر بوده و آثار روانی منفی در آدمی ایجاد می نماید. بارها تبعات شادی ها یی که بعد از استعمال داروهای مخدر وروان گردان در رسانه نمایش داده شده است مشاهده شده که ریشه در گوش سپردن و استفاده  از این نوع موسیقی ها  دارد .

این مسئله در زمینه غم در موسیقی نیز صادق است ،  غمی که در موسیقی اصیل ایرانی وجود دارد غمی زیباست غمی که باعث تخلیه روح و روان آدمی گشته و بادرک مفاهیم شعر و موسیقی ، وی را به آرامش روان می رساند در نقطه مقابل غم در موسیقی های غربی همواره مخرب بوده و در بسیاری موارد  اثرات روحی و روانی این نوع موسیقی ها بر ذهن مخاطبینش ،  غیر قابل جبران میباشد .

رشد نا متعارف فرهنگ های غربی به دلیل عدم معرفی موسیقی ایرانی به جوانان و محدود نمودن آن .

موسیقی ایرانی در بین مردم و بالاخص جوانان آنطور که باید و شاید معرفی نگشته و متولیان امر نیز بدون توجه به وضعیت موسیقی خود را به خوابی عمیق فرو برده اند . عملکرد مسئولان و برخورد آنان با موسیقی های فاخر و ارزشمند , عدم صدور مجوز برای برگزاری کنسرتها و انتشار آثار و همچنین سیاست های مغرضانه صدا و سیما در جهت عدم نمایش سازهای ایرانی بنا به دلایلی که خود نیز توجیه مناسب و پاسخ قانع کننده ای بر آن نمی یابند میتواند ضربه بزرگی را بر پیکره موسیقی وارد سازد .  ضربه ای که هم اکنون اثرات آن را میتوان لمس نمود .

سانسور شدید موسیقی ایرانی و هنرمندان  ونیز عدم صدور مجوز برای اجرای اساتید و و یا انتشار آلبوم موسیقی نیز یکی دیگر از مشکلاتیست که در سالیان اخیر بیش از پیش هنرمندان موسیقی های فاخر و ارزشمند را آزار داده و آنها را گوشه گیر نموده است . البته ذکر این نکته نیز لازم است که این مسئله در مورد تمامی انواع موسیقی ها صادق است و نمیتوان آن را تنها  مشکل موسیقی ایرانی دانست ، ولیکن  با توجه به بار عرفانی موسیقی اصیل ایرانی  و نیاز به گسترش در بین جوانان به دلیل اصلاح و جلوگیری انحراف ،توجه به آن  بسیار لازم تر مینمایاند.

عدم درک صحیح اشعار موسیقی و بار سنگین آنها ؛ عاملی برای میل به موسیقی های سبک و کم وزن

یکی از دلایل موفقیت موسیقی های غیر ایرانی در کشور ایران سادگی و سبکی اشعار آنهاست که درک آن را برای جوانان ساده تر کرده است . اشعاری به زبان عامیانه که در بسیاری از موارد نمیتوان نام شعر را بر آنها نهاد که جملاتی هستند آهنگین  .  عدم درک اشعار و ناتوانی در برقراری ارتباط با شعر مشکلی است که برای علاقه مندان و جوانان علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی . رفع این مشکل و برقراری درست ارتباط با اشعار ایرانی و دوستی با شعر ایرانی وظیفه ایست که بر دوش اساتید دانشگاهها و دبیران دبیرستانها نهاده شده  که متاسفانه چند سالیست دبیران ادبیات وظیفه و رسالت خود را بدرستی انجام نداده و جوانان را با اشعار ناب ایرانی کمتر آشنا نموده و تنها تدریس شان را محدود به کتب دبیرستان و یا دانشگاه نموده اند . آشنا نمودن دانش آموزان و دانشجویان با شعر و ادبیات ایرانی نه تنها باعث آشتی آنان با فرهنگ کهن ایرانی خواهد شد بلکه استعدادهایی نهفته کشف خواهند گشت تا دوباره شاهد ظهور بزرگانی چون منزوی ؛ اخوان ثالث ؛ شفیعی کدکنی ؛ هوشنگ ابتهاج و ... باشیم .

ورود ماهواره به خانه ها و مجذوب گشتن جوانان در  رنگ و لعاب موسیقی های نو ...

با ورود تکنولوژی های جدید همچون اینترنت و ماهواره در خانه ها و به تبع آن معرفی و حضور موسیقی های متعدد و خوانندگان رنگارنگ که اکثرا نیز موسیقی را نمیدانند ( و چهره آن اقلیتی را که موسیقی را نیز میدانند مخدوش می نمایند ) و کسب شهرت و اعتبار آنان تنها به لطف اشعار سخیف و زننده ایست که با همراهی چند رقاصه فاحشه نامی را برای خود دست پا کرده اند با به تصویر کشیدن عشقهای مجازی به گونه ای زشت وزننده و محرک جوانان را از فرهنگ اصیل ایرانی دور کرده و با این روش سعی در خشکاندن ریشه  فرهنگ ایرانی دارند . در نقطه مقابل همانطور که در سطور فوقانی نیز بدانها اشاره گردید سیمای جمهوری اسلامی ایران بجای مقابله با این رسوخ فرهنگی در ورود آن کمک شایانی به این نوع فرهنگ نموده است بی آنکه خود بداند و بخواهد .

با توجه به اهمیت موسیقی در کشورهای دیگر و به تبع آن تبلیغات فراوان برای شناساندن موسیقی در آن کشورها و همچنین استعداد ما ایرانیان در تقلید از غرب ؛  موسیقی غربی به راحتی وارد جامعه ایرانی گشته و ناخواسته تبدیل به محبوبترین نوع موسیقی در ایران میگردد .

کمبود موسسات آموزش عالی و دانشگاههای موسیقی در کشور

میتوان در این بین یکی از مهمترین دلایل گرایش به موسیقی های غربی را کمبود موسسات آموزش عالی و دانشگاههای موسیقی در کشور همانند سایر رشته های تحصیلی دانست . متاسفانه نبود امکانات تحصیل حرفه ای در زمینه موسیقی ایرانی در تمام کشور معضلی ست که تاکنون کمتر مسئولی به آن به صورت یک مشکل جدی و حاد نگریسته است . باید این نکته را قبول کرد که هر فردی قادر به تحصیل در دانشگاههای هنر در مرکز با هزینه های سرسام آور نیست و باید مسئولین نیز در مورد این مشکل چاره ای اندیشیده و در صدد رفع این مشکل بر آیند . با توجه به وجود اساتید بسیاری در زمینه موسیقی کمبود مدرس در این زمینه ها چندان هم چشمگیرنیست و تاسیس رشته هنر در دانشگاهها آنقدر هم بعید به نظر نمیرسد .

هنرمندان بزرگترین مقصران آشفته بازار موسیقی

و اما باید بزرگترین ایراد را بر خود هنرمندان و اهالی هنر گرفت . گرانی اثار منتشر شده از سوی هنرمندان و ناشران و برگزاری کنسرتهایی با مبالغ بسیار بالا در ایران ( و بیشتر در مرکز ) میتواند دلایلی کافی باشد بر گریز از موسیقی اصیل و گرایش به سمت موسیقی غیر ایرانی . آیا از مخاطبی که بر سر دوراهی انتخاب ذائقه موسیقایی خود قرار گرفته است برای خرید یکعدد لوح فشرده حد اقل هشت هزار تومان دریافت کنیم بازهم هوای موسیقی خوب به سرش خواهد زد ؟  اتهام دیگری که بر هنرمندان رواست اینکه این بزرگان باید پیشرفت و شهرت خود را مدیون مردم و علاقه مندان به خود باشند نه اینکه به محض کسب شهرت و اعتبار، سریعا خود باخته  و تسلیم غرور کاذب گشته و خود را تنها غرق در مادیات نمایند . مگر نه اینکه شهرت یک فرد از وجود طرفداران اوست ؟ پس چرا اینگونه بر خود میبالند؟ 

 براستی که ذات هنر مبرا از چنین غرورهایی است و هر آنکس که خود را در این منجلاب فاسد دیده است تنها هنرمند نمایی بیش نیست . آری با این گونه رفتارها جوانان ما باید هم از فرهنگشان دوری گزینند ....

در این مقاله , حقیر به بررسی دلایلی پرداختم که به زعم خود مهمترین دلایل گریز جوانان ما از فرهنگ ایرانی بودند . گرچه همه دلایل نبوده و بسیاری از معماها برای حل این مسئله مطرح نشده و به حال خود رها گشته اند .

باید بدانیم برای کشوری که بیشتر جمعیت جوان را دارد باید بیش از این فرهنگ سازی صورت گیرد . برگزاری دوره های آموزشی بسیار و استعداد یابی جوانان و نوجوانان میتواند کمک شایانی به فرهنگ اصیل ایرانی باشد .

نکته ای که در این مقاله لازم دیدم متذکر گردم اینکه ؛ اینجانب به هیچ وجه سعی در تخریب موسیقی غربی و غیر ایرانی نکرده ام و تنها به بررسی علل گرایش جمعیت جوان کشور به این نوع موسیقی پرداخته ام .  این مسئله را نیز نباید نادیده گرفت که موسیقی هر کشوری برای خود قابل احترام و ستایش است و نو آوری در موسیقی با لمس آثار با طعمهای و رنگهای متفاوت  حاصل میگردد که این امر تنها با بررسی موسیقی ملل مختلف حاصل میگردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ  :

موسیقی رپ و بررسی علل گرایش جوانان به این نوع موسیقی – محمد جواد صحافی – فروردین 1388

 

ماهنامه فرهنگ و آهنگ شماره 20 – مروری کوتاه بر موسیقی سیاهان آمریکا

http://persiclub.com/showthread.php?tid=4236

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%BE_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C

http://3taareha.blogfa.com/post-40.aspx

http://www.rap30t.blogsky.com/1386/10/21/post-13/

http://www.mjsahafi.blogfa.com