برای او که ساده ، بی ادعا و پربارست
در این میان افرادی نیز بی ادعا در هیاهوی دعوا و جنجال و حاشیه هایی که گریبان موسیقی ایرانی را گرفته است آهسته و پیوسته ماندگار ترین آثار موسیقی ایرانی را تولید و عرضه میکنند و نه تنها بی ادعا ترین هستند که پر بارترین نیز لقب میگیرند و. مانا ترین نیز می مانند . فردی را که میخواهم به معرفی وی و فعالیتهای گرانبار و ارزشمندش بپردازم نه ناظریست و نه شجریان اما در هنر و اشاعه آن در میان جهانیان کم از آنها ندارد ، او بزرگیست که در کنار این دو نواخته و با صدای سازش سوزی را در دل افکنده که همواره یاد کویر در دلها نقش بسته ،او حلبچه را چنان به زبان موسیقی توصیف نموده که غم جانکاه درد حلبچه را هنوز میتوان در صدای سازش شنید ، طرقه این پرنده افسانه ای آنچنان به خورشید میرساند و میسوزاندش که تو گویی خود شاهد زنده ای هستی بر ماجرای این افسانه ...
او کسی نیست جز کیهان کلهر ، بی ادعا و پر بار ، زمانی نگشته است که سخنی ناروا از زبان وی بر علیه هنرمندان جاری گردد و باعث رنجش اهل هنر شود سهم او در جهانی کردن موسیقی ایرانی کم نیست ، همکاری وی با هنرمندان بزرگی چون یویوما ، اردال ارزنجان ، گروه بروکلین رایدرز و بسیاری دگر از نام آوران موسیقی کلاسیک جهان از کیهان کلهر بیش از آنکه وی را به عنوان فردی شناخته شده در ایران مطرح سازد ، را تبدیل به چهره ای جهانی نموده و هویت موسیقی ایرانی را با رنگ و بوی آمیخته با کلاسیک غربی ، جانی تازه در جهان موسیقی بخشیده است . ، بسیاری از هنر دوستان و علاقه مندان به موسیقی کیهان کلهر را به عنوان نوازنده متبحر کمانچه شناخته و کمتر کسی نوازندگی سه تار ایشان و تبحر وی در نوازندگی سه تار را به عینه دیده است . مضرابهای سه تارش کم از آرشه بر کمانچه اش ندارد ؛ هر دو روح پرور جان فزاست و هر دو به یک اندازه متبحرانه میتوانند روحت را صیقل دهند
. احساس زیبای کیهان کلهر و انتقال آن به بهترین نحو به مخاطبان از خصوصیات این نوازنده مسلط و با احساس است . که هر هنردوست علاقه مند به وی را مجذوب ملودی سراسر احساس خود کرده و با هر بار نوازش آرشه بر سیمهای کمانچه اش پرواز را مفهومی نو میبخشد .

ابداع ساز جدید شاه کمان توسط وی و استفاده وی از این ساز در کنسرتهای بین المللی و داخلی باعث گردید تا نام وی نه تنها به عنوان آهنگساز و نوازنده که به عنوان مبدع سازی جدید در عرصه موسیقی ایرانی مطرح گردد . البته لازم به ذکر است این ساز با همکاری پیتر بی فین هنرمند استرالیایی آماده استفاده و بهره برداری شده است. ساز شاه کمان که اندکی بزرگتر از کمانچه و دارای هشت سیم واخوان است تنها نمونه ساخته شده ایست که در دستان شایسته ترین نوازنده این ساز است .

عشق و علاقه کیهان کلهر به فرهنگ و موسیقی ایران زمین و به قول خودش مشاهده اوضاع نابسامان فرهنگ جامعه او را مجددا به ایران کشاند تا با آموزش هنر موسیقی اصیل ایرانی به جوانان این مرز و بوم سهمی در جلوگیری نابودی فرهنگ اصیل ایرانی داشته باشد . او نیز همانند بسیاری از دلسوزان هنر موسیقی اصیل ایرانی ، در نهانش دردی نهفته است ، دردی که درمانش تنها با اصلاح فرهنگ امکان پذیر است ؛ فرهنگی که مدعیان آن خود در رنج بی فرهنگی اند ... او نیز همانند بسیاری از دلسوزان هنر موسیقی ایرانی گله دارد از هجمه انتقاداتی که بر علیه هنرمند رواست و در مقابل هیچ تقدیر و تشویقی نیز در کار نیست ....

این موسیقیدان متعهد معتقد است بهترین قاضی برای کار یک موسیقیدان تنها خودش است ، او خود باید بداند که موسیقی مهمترین مشغله زندگی اش است و تنها با درک این موضوع است که وی میتواند اثری فاخر و در خور شان هنر ایرانی عرضه دارد در مصاحبه ای که در نشست خبری وی با اهالی رسانه به مناسب رو نمایی شاه کمان داشت مشکل اصلی را نه کمبود استعداد که کمبود موسیقی دانست ...
کلهر جزو معدود موسیقیدانانیست که بسیاری از کنسرتهای خود را با جوانان انجام داده و برگزار نموده و همین امر نیز باعث رشد و تعالی بسیاری از این جوانان گشته است . او بسیاری از هنرمندان و نام آوران موسیقی ایرانی را به این عرصه معرفی نموده و باعث شهرت آنان گشته است هنرمندانی چون سیامک آقایی ، پژمان حدادی ،حمید خبازی و پدرام خاور زمینی از آن دسته افرادی هستند که بایستی شهرت و محبوبیت کنونی خود را مرهون و مدیون همنشینی دیروزشان با کیهان کلهر بزرگ و معرفی شان بواسطه این هنرمند نام آشنا خواه در گروه دستان و خواه در همکاری با پروژه های عظیمی چون جاده ابریشم باشند. تداوم همکاری این هنرمند بزرگوار با جوانانی چون علی بهرامی ، هادی آذر پیرا و سیامک جهانگیری( جوانی سرشار از استعداد و توانایی که بنا بر گفته شخص جناب استاد کلهر آینده بسیار روشنی در موسیقی ایرانی در اینده دارند ) نشانگر همین تمایل و علاقه به فعالیت با جوانان جویای نام است .

گذشته از اینها به راستی آیا به اندازه بزرگی کلهر و خدمتش به موسیقی از او تقدیر کرده ایم ؟ چقدر به او و آثار ارائه شده اش ارزش و احترام قائل شده ایم ؟ آیا موسیقی اش را با گوش جان شنیده ایم و به اندازه سهم خود در تقدیر از زحمات وی شریک بوده ایم یا اینکه به او نیز همانند بسیاری از هنرمندان دیگر انگ بی هنری و تهمت پول پرستی چسبانده ایم ؟ آیا بر ارزش والای تک تک این عزیزان واقفیم ؟ و میدانیم فاجعه عظیم از دست دادن شان را ؟ آیا ارزش و احترامی که مردم و مسئولان سایر کشورها بر هنرمندانشان قائل اند واقفیم ؟ بیایید واقع گرا باشیم و تنها مسئولانمان را مقصر ندانیم
کلهر تنها هنرمند ایرانیست که چهار بار نامزد دریافت جایزه معتبر و جهانی گرمی (Gremy) گشته است که علیرغم عدم دستیابی وی به این جایزه حضور ایشان تا این مرحله خود نشان از ارزش و اهمیت موسیقی ارائه شده این نوازنده همیشه در سفر نزد جهانیان دارد . آلبوم جدید این هنرمند عزیز نیز با نام " تنها نخواهم ماند " آماده انتشار است که شامل یک اثر دوئت و هشت قطعه موسیقایی است .
سوم آذرماه سالروز میلاد این بزرگمرد جهانی موسیقی است ، مردی که موسیقی ایرانی را جهانی کرد و با
ارائه اثار بسیار و همکاری با بزرگان موسیقی ایران و جهان نام خود را در فهرست بزرگترین موسیقدانان تاریخ ایران ثبت و ماندگار نمود . تاکنون از کیهان کلهر اثار بسیاری منتشر گردیده است آثاری چون شب سکوت کویر ، زمستان است ، بی تو به سر نمیشود ، فریاد ، سرود مهر ، ساز خاموش ، نخستین دیدار بامدادی ، غزل 1و2و3 ، در آینه آسمان ، شبهای فیرزوه ای نیشابور ، چهار نعل هزار اسب ، تا بیکران دور دست ، باران ، شهر خاموش و آلبوم جدید سامان سایه ها آثاری هستند که تنها میتوانند زائیده ذهن خلاق ، پویا و متفکر بزرگی چون کیهان کلهر بوده باشند . او را در سه کلمه خلاصه میکنم : " ساده ؛ بی ادعا ؛ پربار "...
حسین علیزاده دیگر هنرمند بی ادعا و استاد موسیقی ایرانی در مورد کیهان کلهر اینگونه میگوید : " یادم می اید اولین بار نوازندگی ایشان را وقتی بسیار کم وسن سال بودند، در گروهی دیدم.در میان اعضای ان گروه اقای کلهر و نوازندگیشان واقعا برجسته تر بود. دیدم نوازنده ای انجا نشسته که مجنون وار ساز می زند و انگار با سازش یکی شده است. کیهان کلهر اصلا خود را به فرمولها و شیوههای دیکته شده نوازندگی پایبند نمی کند و اساسا نوازنده ای است که به خود و سازش، فرصت آزاد شدن از این قید وبندها را می دهد.به معنای کامل کلمه، با سازش پرواز می کند.جدا از تکنیک بالای او در نوازندگی، یکی از ویژگیهای برجسته کلهر، حرکات دلنشین با سازش است که ضمن طبیعی بودن، برای اجرای زنده بسیار مناسب و دیدنی است. هم محتوا دارد و هم تکنیک و هم تماشایی است . تکنیک کمانچه کلهر، واقعا متفاوت است و او خود را به شیوههای سنتی نوازندگی و جملات کلاسه بندی شده و نگاههای تک بعدی به کمانچه محدود نکرده است.یعنی به خود نمی گوید که چون سازم ساز سنتی ایرانی است پس باید تنها به یک شکل وشیوه به ان بنگرم. او در این ساز ایرانی، ایران را با تمام فرهنگ هایش در نظر گرفته است و سازی چون کمانچه را که اتفاقا در بافتهای مختلف فرهنگی بستر دارد با همین دیدگاه نواخته است. "
چهل و هفت سالگی این بزرگ مرد را بر او و خانواده هنر موسیقی اصیل ایرانی تبریک و شادباش گفته ودرود میفرستم بر این هنرمند فی الواقع بی ادعای موسیقی ایران که پاسخ منتقدانش را همواره با آثار فاخر و ارزشنمد و کنسرتهای بی نقصش داده است و زندگی موسیقایی اش هیچگاه اسیر و فدای حاشیه ها ، جوسازی ها و پرداختن بدانها نگشته است و امیدواریم روز به روز آثار ارزشمند فراوانی از این بزرگوار را نوش جان کنیم .
در انتها قطعه " طرقه " را که سه تار نوازی این عزیز بزرگوار است تقدیم حضور عزیزان جان و علاقه مندان به هنر ایرانی می نمایم .
لینک دانلود سه تار نوازی زیبای کیهان کلهر : http://www.mediafire.com/?2de4zmjdlyr
تصاویری از کیهان کلهر ( برای بزرگ نمایی بر روی تصاویر کلیک نمایید ):
با مهر
محمد جواد صحافی
3/9/1390






محمد جواد صحافی .