نگاهی به آلبوم جدید موسیقی " شرح پریشانی "
چندی پیش هنرمند جوان وخوش آتیه موسیقی ایرانی " میدیا فرج نژاد "آلبومی با نام " شرح پریشانی "
با صدای حجت اشرف زاده را منتشر و روانه بازار نمود . این آلبوم موسیقی را میتوان به عنوان رسمی ترین اثر میدیا فرج نژاد تلقی نمود که استقبال مطلوب علاقه مندان از آلبوم این هنرمند جوان و آهنگساز پرآتیه نشان از کیفیت نسبتا خوب اثری میدهد که آهنگساز و آوازه خوان آن طعم اولین تجربه های هنری خود را در قالب عرضه و ارائه آثار موسیقایی ایرانی می چشند . استفاده از ساز بندی متنوع در آلبوم شرح پریشانی و همراهی نوازندگانی جوان و زبردست چون نوید افقه ، پاشا هنجنی و میدیا فرج نژاد باعث گردیده است تا شرح پریشانی نمره قابل قبولی را با توجه به جوان بودن آهنگساز و خواننده گروه دریافت نمایند . شرح پریشانی در آواز دشتی اجرا گردیده است و اشاره ای به نوا داشته اند؛ آنچه در این اثر بیشتر به چشم میخورد ، آنکه آهنگساز بیش ازآنکه تصنیف خوانی و اجرای تصانیف را در دستور نت نویسی خود قرار دهد بر ساز و آواز تکیه نموده و با تکیه برتبحرنوازنده بزرگی چون نوید افقه و نیز خود آهنگساز ( تار ) , توانسته ساز و آواز را بر اجرای متعدد تصانیف در یک آلبوم ترجیح دهد .
اما آنچه به زعم نگارنده میتواند به عنوان مهمترین ایراد در آلبوم " شرح پریشانی " م
ورد بحث و نقد قرار گیرد ناپختگی و خامی صدای خواننده جوان گروه حجت اشرف زاده است , که البته میتوانست با حضور آوازه خوان پخته تر و در عین حال با تجربه تری , کیفیت اثر و نیز آمار فروش آن بیش از پیش افزایش یافته و محبوب عموم واقع گردد . البته به هیچ وجه نمیتوان زحمات چندین ساله هنرمند جوانی چون " حجت اشرف زاده " را که زیر سایه بزرگانی چون مشکاتیان و با هدایت و راهنمایی بزرگی چون استاد شجریان به این مرحله از هنررسیده است زیر سئوال برد و شاید یکی از دلایل ایراد چنین سخنانی تنها انتظار بالای نگارنده از عزیزی چون جناب فرج نژاد با توجه به ارائه چند قطعه با ارزش و قابل تعمق در ماههای اخیر و قبل از انتشار شرح پریشانی بوده است ونیز باید این نکته را نیز مد نظرداشت که این اثر جزو اولین آثار رسمی ایشان محسوب می گردد ،
در اجرای برخی قطعات نیز استفاده از برخی سازها همچو نی چندان لازم نبود و حضور این ساز با توجه به فضای کار ، اضافی به نظر میرسید . کما اینکه آهنگساز میتوانست بجای استفاده از این ساز ، از ساز دیگری با صدایی نزدیک به نی اما اندکی نرم تر و لطیف تر استفاده نماید . در کنار آن نباید از هنرنمایی مثال زدنی نوید افقه و میدیا فرج نژاد نیر به راحتی گذشت .
آنچه لازم بذکراست آنکه سطور بالا تنها مبین نظر شخصی نگارنده بوده و هدف از بیان اینگونه سخنان و نوشتارها تنها ارتقای سطح کیفی آلبومهای آتی این هنرمند جوان و خوش ذوق موسیقی ایرانیست ؛ کما اینکه جسارت تولید آلبومی موسیقایی و عرضه آن در کل کشور برای علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی در این عصر عسرت توسط جوانانی که ممکن است عدم خرید چنین آثاری از جانب علاقه مندان ( که اکثرا نیز هنرمند محور هستند تا هنر محور ) ضربه مالی مهلکی در آغاز راه به این عزیزان وارد نماید خود بسیار قابل تقدیر و ستودنیست . سعی این هنرمند در ارائه موسیقی نو و تلاش وی برای تولید اثری متفاوت به دور از هر گونه تقلید و بازخوانی که میتوان آن را یکی از معضلات جدید جامعه موسیقی ایرانی دانست صرف نظر از تمام ایرادات و اشکالات ریز و درشت احتمالی ؛ خود بسیار ستودنیست .
اما مهمترین مزیت و نقطه قوت این اثر را میتوان به انرژی مضاعف آهنگساز و تفاهم فکری وی با خواننده و نوازندگان اثر با توجه به جوانی اعضای گروه و درک مشترک اینان از موسیقی نوین ایرانی دانست . همین امر باعث گردیده است تا شور و نشاط حاکم بر فضای کار بیش از پیش افزایش یابد که امید است با در نظر گرفتن ایرادات احتمالی " شرح پریشانی " و اصلاح معایب کار در در آثار آتی ، شاهد ارائه نوینی از موسیقی اصیل ایرانی توسط این گروه جوان و زبده باشیم .
نام میدیا فرج نژاد نام چندان آشنایی در بین علاقه مندان به موسیقی نیست اما آنان که پیگیر اخبار و آثار موسیقی اصیل ایرانی هستند نام وی را در سالهای اخیر بیشتر شنیده اند و حضور وی را در عرصه موسیقی ایرانی لمس نموده اند . انجام مصاحبه ها ، نگاشتن نقدها و انتشار مقالاتی در زمینه موسیقی اصیل ایرانی و مهمتر از همه , انتشار چند قطعه موسیقی اصیل ایرانی با ساز وآهنگ ایشان نام این هنرمند را بیش از گذشته بر سر زبانها جاری نمود ؛ علی الخصوص اجرای قطعه ای مناسبتی با آواز حسام الدین سراج در سال 1388 . وی درسال 1362 در خانواده ای هنردوست چشم متولد گشت مادرش از شاگردان استاد مرحوم حسن کامکار بوده و پدر بزرگش سازنده ساز بوده است . وی در سال 1379 وارد دانشکده سوره گشت و در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد . میدیا فرج نژاد تاکنون از محضر اساتیدی چون افشارنیا، مرحوم عطا الله جنگوک، حمید سکوتی و محسن نفر بهره برده است . این هنرمند جوان و خوش ذوق موسیقی هم اکنون نیز قطعه موسیقی ای با نام " سرو آزادی " در دست انتشار دارد که در روزهای آینده در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت .
" شرح پریشانی " اولین اثر موسیقایی وی میباشد وساخت این اثر حدود یکسال بطول انجامیده است .
همچنین میدیا فرج نژاد دومین اثر خود را با عنوان " راه بی نهایت " و با صدای " حسام الدین سراج " در دست انتشار دارد ؛ در این آلبوم موسیقی از اشعار بزرگانی چون حافظ و هوشنگ ابتهاج نیز استفاده گردیده و نوازندگان چیره دستی چون ارسلان کامکار ، اردشیر کامکار ، شروین مهاجر ، پاشاهنجنی ، شهرام غلامی ، نوید افقه و خود آهنگساز ، ایشان را در اجرای این اثر یاری میرسانند. صدای گرم و دلنشین حسام الدین سراج , تجربه موفق وطولانی وی در عرصه موسیقی اصیل ایرانی به همراه تفکرات نوین آمیخته با شور جوانی میدیا فرج نژاد نوید اثری متفاوت را با صدای هنرمندی که به اجرای آثار زیبای موسیقی عرفانی شهرت دارد میدهد . ما نیز همچون سایر علاقه مندان به انتظار انتشار دومین تجربه رسمی میدیا فرج نژاد با عنوان " راه بی نهایت " می نشینیم .
در پایان نیز امید است فعالیت و ارائه آثار هنری از جانب دیگر هنرمندان عزیزی که گوشه گیری را پیشه خود نموده اند ، باعث رونق روز افزون هنر موسیقی اصیل ایران زمین گردد و نیز انتظار میرود تا علاقه مندان به هنر موسیقی اصیل این مرز و بوم با رعایت حقوق مادی و معنوی آثار هنری ؛ باعث دلگرمی هنرمندان به ارائه آثار موسیقی و در نتیجه رشد و نمو این هنر اصیل ایرانی گردند .
با مهر و احترام – محمد جواد صحافی
محمد جواد صحافی .