گزارش روزنامه قدس : موسیقی زیر زمینی روان جوانان را تخريب مي كند!

  هوا كمي سرد شده و شيشه هاي خودروها بالا رفته است. اين مسأله باعث مي شود كه ديگر وقتي كنار خيابان منتظر اتوبوس ايستاده اي صداي خواننده هاي وطني را نشنوي. ترانه ها و آهنگهايي سخيف و ارزان كه از بلندگوي سيستم هايي خارج مي شود كه با قيمت آن مي تواني 10 تا از اين آهنگها را بسازي و بخواني.
آهنگهايي كه حداقل من يك نفر نمي توانم تشخيص دهم كه خواننده لس آنجلسي آن را خوانده يا همين جا در تهران و يا در اصفهان و يا هر شهر ديگر ضبط شده است.
اين روزها، روز ماراتن مرغ سحر شجريان و پارميداي محسن است از سويي كنسرت شجريان در تالار وزارت كشور برگزار مي شود و از سويي صداي محسن را از فروشگاه هاي محصولات فرهنگي مي شنوي كه مي خواند «واي واي واي پارميداي من كوش؟»
اصلاً ذائقه مردم هم مدام در حال تغيير است همان ها كه براي كنسرت شجريان سر و دست مي شكنند، «موسيقي هاي گروههاي «رپ» و «هوي متال» را در سيستم خودرو خود گوش مي كنند.
به هر حال واقعيت اين است كه سبك جديدي از موسيقي كه در ايران به نام موسيقي زيرزميني مشهور مي باشد در حال توسعه و رشد و بالندگي است. موسيقي كه نه ساخت آهنگ درستي دارد و نه ترانه اش، ترانه است.
هر روز صداهاي عجيب تري از فروشگاهها به گوش مي رسد و هر روز سي دي فروشهاي كنار خيابان سوژه هاي تازه تري را مطرح مي كنند.
هر چند يك دست اندركار محصولات فرهنگي در كشور به خبرنگار ما مي گويد: توزيع اين سي دي ها كه به شكل غيرمجاز تهيه و ضبط مي شود غيرقانوني است و فروشگاهها و حتي پخش كننده هاي بزرگ اجازه فروش اين سي دي ها را ندارند.

* از حاشيه تهران تا دوبي
حسين يكي از كساني است كه دست اندركار تهيه موسيقي زيرزميني است. او مي گويد: پسرها و دخترهاي جواني كه صداي خوبي دارند در استوديوهاي شخصي كه توسط پولدارها هم آماده مي شود دور هم جمع مي شوند و آهنگهاي جديد اجرا مي كنند.
وي مي افزايد: اغلب اين گروهها بچه پولدارهايي هستند كه انواع و اقسام سازها را مي توانند تهيه كنند و خودشان استوديو شخصي داشته باشند. اين كارهاي غيرمجاز در اين زيرزمين ها كه اغلب در كناره هاي شهر هم وجود دارد ضبط مي شود، بعد به دوبي مي رود و آنجا تدوين و سپس تكثير مي شود.وي مي گويد: گاهي كسي كه علاقه به خواندن دارد مي تواند استوديوهاي مجاز را هم كرايه كند و فقط با يك گيتار بخواند!
حسين مي گويد: اين آهنگهاي رپ، هيپ هاپ، رگه، راگ، در استوديوي حرفه اي ضبط نمي شود و از خواننده هاي اين موسيقي ها نه تصويري در دست است و نه آدرس و شناسنامه اي.

* صنعت موسيقي زيرزميني
اكنون در جهان غرب، موسيقي زيرزميني به نوعي از موسيقي اطلاق مي شود كه برخلاف جريان تجاري رايج در صنعت موسيقي حركت كند اما در ايران موسيقي زيرزميني يك تعريف بسيار ساده دارد: هر گروهي كه مجوز نگيرد و آهنگهاي خود را به صورت غيرمجاز ضبط و عرضه كند، زيرزميني شناخته مي شود.
اينترنت تنها وسيله ارتباط اين گروهها با يكديگر و تنها بازار معرفي محصولاتشان است. اين آلبومهاي زيرزميني كه كيفيت كار بسياري از گروهها هنوز پايين و سطحي است گاهي در يك اتاق ساده و با يك هدست معمولي ضبط مي شود.
گروه «نقطه مرگ» يكي از گروههاي نسبتاً مشهور در سبك «هوي متال» است كه در مشهد فعاليت مي كند. «ميرزا» گروه ديگري است كه در سبك موسيقي بلوز فعاليت دارد. پسري كه به نام «هيچ كس» معروف است از خوانندگاني است كه پدر رپ فارسي ناميده مي شود.
«زدبازي» نيز نام گروهي است كه از سه پسر  21،  22  و  23 ساله تشكيل شده است.
اما نبايد تصور كرد كه فقط پسرها در اين گروه فعاليت دارند. چند سال پيش شخصي به نام «مريم دي جي» براي اولين بار كاستي منتشر كرد و تابوي خواندن زيرزميني دختران را شكست. «سالومه» خواننده رپ و هيپ هاپ و ساكن تهران است. «مخلوق زيبا» از مشهورترين آهنگهاي اوست. «پاني» نيز يك دختر 19 ساله تهراني است كه سي دي هاي او هم اغلب دست به دست مي شود.

* تخريب روان با موسيقي تند
هيچ كس از اين خواننده ها نشاني و اطلاعي ندارند و هيچ معلوم نيست كه در كدام نقطه كشور فعاليت مي كنند ولي واقعيت دارند. آنها هستند و مي خوانند. كساني كه نتوانسته اند مجوز بگيرند و بخوانند چون شعرهايشان اصولاً شعر نبود و كساني كه اصلاً دنبال مجوز نبودند چون سود كار غيرمجاز بيشتر از كارهاي مجوزدار است و اصلاً گرفتن مجوز براي آن آهنگها محال است. پس وقت هم براي آن صرف نمي كنند.
مسأله اين است كه اين موسيقي به تاريخچه غني موسيقي در ايران آسيب مي رساند و ذوق مخاطب را تنزل داده و كم كم رونق آنها باعث ركود و شكست موسيقي اصيل ايراني مي شود.
از ديگر سو ريتم تند و بسيار هيجان دار اين نوع موسيقي «رپ»، «هوي» و... تأثير منفي مستقيم بر اعصاب شنونده دارد.
بسيار ديده شده است كه جوانان با شنيدن اين موسيقي ها در ماشينهاي مدل بالا در اتوبانها چگونه ويراژ مي دهند و جان خود و بقيه را به خطر مي اندازند.
امروزه جزء جدانشدني قرصهاي توهم زا، موسيقي توهم زاست. نوعي از موسيقي كه بعد از خوردن آن قرصها، فرد مصرف كننده همراه با آهنگ مدام «هد مي زند»!
دكتر محمود نيكزاد، روانشناس به خبرنگار ما مي گويد: شايد بشود گفت اگر در يك شرايط روحي عادي باشي اصلاً نتواني به اين نوع موسيقي گوش كني. كساني هستند كه هم زمان با مصرف قرصهاي روان گردان اين نوع آهنگها را گوش مي كنند و ريتم اين آهنگها به اينكه آنها بيشتر در حس رويايي و يا توهم خود فرو بروند كمك مي كند.
وي تأكيد مي كند: اين آهنگ آثار مخرب روحي رواني دارد همان طور كه يك موسيقي ملايم و لايت، به آرامش روحي كمك مي كند اين موسيقيهاي تند روح را خراش مي دهد.

* موسيقي زيرزميني از عوارض جامعه ناسالم
دكتر خسروي، عضو هيأت علمي دانشگاه و متخصص علوم تربيتي به خبرنگار ما مي گويد: البته رواج اين موسيقي خواسته يا ناخواسته نتيجه مشكلات جامعه است. اگر در شناخت نيازهاي جوانان و نوجوانان دقت و برنامه ريزي مناسبتري مي شد اين اتفاق نمي افتاد. اين ها نتيجه شناخت نداشتن يك جامعه از جوانان و نوجوانان است و به هر حال اين موسيقي چه آشكار تهيه شود در ايران يا خارج از ايران و چه به شكل پنهان ضبط شود تأثير خود را مي گذارد.
وي تأكيد مي كند: دولت بايد نيازهاي جوانان را بشناسد و براساس آن نياز قدم بردارد. اين نوع موسيقي زيرزميني هم مثل موادمخدر، مواد مخدرشيميايي و... كه در جامعه رواج دارد نتيجه يك جامعه ناسالم است، اگر برنامه ريزي دقيق صورت نگيرد اين روند همچنان ادامه پيدا مي كند.

منبع :روزنامه قدس - زنگنه