اولین شب کنسرت شهرام ناظری و گروه مولوی دیشب سه شنبه 25 تیر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی قزوین برگزار شد.

همانطور که قبلا اعلام شده بود گروه مولوی با همراهی: آقایان سیاوش ناظری ( دف ) شروین مهاجر ( کمانچه ) شهرام غلامی ( عود) صابر نظر گاهی ( تار و تنبور ) شهرام محمدی ( بم تار و تنبور ) با برگزاری کنسرت در قزوین ، تور کنسرت خود و شهرام ناظری را در ایران آغاز نمودند.

 

 


قبل از نوشتن درباره برنامه و قطعات اجرایی بهتر است مشکلات یک فرد هنر دوست واقعی در رسیدن به یک کنسرت هم چنینی در قزوین و سایر شهرستان ها را یک مرور بکنیم . شاید به گوش یکی از مسئولان محترم این مسائل رسید.درباره نحوه برگزاری کنسرت حرف های بسیار زیادی است که در ادامه خواهم گفت.بنده که تقریبا 20 روز قبل از برگزاری این کنسرت به کنسرت استاد شجریان رفته بودم حالا متوجه نظم و انظباط تالار وزارت کشور شدم و باید بگویم که بی نظمی های تالار کشور کنار بی نظمی های سالن برگزاری قزوین کمتر به چشم می آید .با مطالعه این بی نظمی ها در قزوین و مقایسه با گزارش قبلی من از کنسرت استاد شجریان این موضوع را درک خواهید کرد.

 

اولین بی نظمی ای که در این کنسرت به چشم می خورد نبودن شماره صندلی روی بلیط ها بود که همانطور از قبل قابل پیش بینی بود موجب به وجود آمدن بسیاری از هرج و مرج ها و بی نظمی ها شد. تنها چیزی که سالن را برای جدا کردن نوع بلیت ها به سه قسمت A و B و C تقسیم کرده بود یک داربست بود . بنده به چشم خودم دیدم که بسیاری از افراد هنر دوست و دوستدار شهرام ناظری ! از روی این داربست ها بی مهابا می پریدند و به هر قسمتی که دوست داشتند میرفتند دیگر در اینجا مهم نبود که شخص بلیت 8 هزار تومانی گرفته یا 12 هزار تومانی ! هرکس هر جا برایش راحت تر بود مینشست. از دیگر بی نظمی ها تجمع مردم جلوی درب ورودی و اجازه ورود ندادن به افراد تا ساعت 19:50 بود. نکته جالب اینجا است بر روی بلیط ها تاکید شده بود که درب سالن ها راس ساعت 20 بسته میشود که احتمال قوی اشباه از تایپ بلیط ها بوده! که به جای عبارت" بسته خواهد شد " در بلیط ها باید عبارت " باز خواهد شد " نوشته میشده.

 



 



 


بعد از ورود به سالن اولین چیزی که موجب تعجب بنده شد چیده شدن 3000 (شاید هم بیشتر) صندلی در سالن (سوله ی نمایشگاه) به شکل یک خط صاف بود! واقعا برای کسانی که مجبور شدند در قسمت وسط به آخر سالن بنشینند بسیار متاسفم ، چون غیر از کله ی افراد جلوتر چیز دیگری ندیدند!

 

با ورود به سالن تا چند ثانیه متحیر مانده بودم .باید ابراز تاسف کنم که چرا قزوین با این همه پیشینه فرهنگی و هنری نباید یک سالن درست و حسابی و درخور یک برنامه موسیقی خوب داشته باشد؟مسئولان چه میکنند؟ فقط قزوین هم نیست ، همانطور که استاد شجریان گفته اند در هیچ جای ایران سالن استاندارد اجرای موسیقی به غیر از تهران و شیراز و اصفهان نیست.صندلی ها هم در نوع خودش جالب بود یکی سبز بود یکی قرمز ، یکی سالم یکی برعکس ، یکی لنگ میزد و یکی مَلَق شده بود.


 


به نظر شما صدای کنسرت در یک سالن بسیار بلند (یک نمایشگاه سقف بلند را مجسم کنید) چگونه خواهد بود؟ حالا هر چند تا بلندگوی غول پیکر هم در اول و آخر سالن بگزاریم فایده ای ندارد چون قسمت اعظم صدا در فضای خالی و قسمتی از درب های باز سالن خارج می شود و به هدر می رود و چون صدای تولیدی حجم لازم را نداشته زیاد به دل نمیشیند. شاید خیلی ها الان بگویند کنسرت به این بزرگی نکته جالب توجهی نداشت؟ یا همه اش بی نظمی بود که شما فقط به بی نظمی ها اشاره میکنید؟ نخیر الان عرض میکنم که بنده علاوه بر اینکه این بی نظمی ها را اعلام میکنم و از آنها گِله دارم از بعضی چیزها هم تشکر و قدر دانی میکنم مثل اختصاص پارکینگ مناسب برای شرکت کنندگان در کنسرت و بوفه نسبتاً مناسب سالن.و بالاخره کنسرت راس ساعت ۸:۲۰ با ورود گروه اغاز گردید.


 

 


 

در بین برنامه ها گاهاً شهرام ناظری صحبتهایی را درباره کنسرت هشت سال پیش خود(سال 1380) در قزوین میکرد و آن را یک تجربه و یکی از خاطرات هنری اش دانست و گفت بعد از آن کنسرت بود که فهمیدم مردم با فرهنگی مثل قزوین در هیچ جا نیستند.در ادامه گفته هایش به بعضی از مشکلات از جمله مشکلات صدا اشاره کرده و بابت آنها معذرت خواست و دلیل آن را نبودن سالن مناسب می دانست.متاسفانه اشخاص بسیار زیادی از حاضران در این کنسرت کاملاً برای تفریح آمده بودند و انگار به سینما آمده اند. همین افراد موجب به وجود آمدن اختلال در اجرای برنامه میشدند. مثلاً در بین اجرای برنامه بعضی افراد ناگهان شروع به دست زدن می کردند. بدون دلیل .و یا وقتی شهرام ناظری در حال اجرای ساز و آواز نوا بود و شروع کرد به تحریر ها ( به اصطلاح عوام چهچهه ) نمیدانم چرا همه شروع کردند به صوت زدن و دست زدن آن هم با ریتم شش هشتم!مگر وسط اجرای آواز از اینکارها میکنند؟ شما اجراهای موسیقی جمهوری آذربایجان را نگاه کنید،شاید ظرفیت سالن های آنها چند برابر سالن های ما باشد و شما ببینید آیا در حین و حتی بعد از اجرای برنامه کسی صوت میزند؟ به هیچ وجه . فقط و فقط دست زدن است.متاسفانه در بین برنامه وقتی که گروه در حال استراحت چند ثانیه ای بودند یکی از حضار محترم بلند شده و با صدای مهیب خود این جمله را در سالن اربده زد : شهرام یه دونه ای !!! واقعا به این شخص چه باید گفت؟بنده ی خدا شهرام ناظری که از این صدا ترسید یک نگاهی به شخص کرد و بعد از یک لبخند ملیح به شخص که از صد تا فحش بدتر بود به شروین مهاجر (کمانچه نواز گروه) به نشانه تاسف نگاهی کرد و ادامه برنامه را شروع کرد.یکی دیگر از نا هنجاری های این کنسرت دعوای یک مهمان ویژه در ردیف اول صندلی ها بر سر جای خود بود که با وساطتِ شهرام ناظری و اشاره دادن او به شخص ، آن هم ختم به خیر شد.

 



 


 تا کی ما باید تاوان بی فرهنگی بعضی از این قبیل افراد را بدهیم ؟ شاید همین کارها بود که موجب ناراحتی شهرام ناظری شد و باعث شد چند قسمت از برنامه را اجرا نکند و بدون خداحافظی صحنه را ترک کند.راجع به این مسئله باید بگویم که سه قسمت از برنامه که در ادامه اشاره میکنم اجرا نشد و همین مسئله باعث شد کل کنسرت یک ساعت و پنجاه دقیقه بیشتر طول نکشد.

 



دیگر زیاد به این مسائل نمی پردازم و سر شما را با این سخنان تکراری درد نمی آورم همه می دانند که این مسائل با فرهنگسازی و کمی تفکر حل میشود ، کاری که الان در قزوین انجام نمی شود.

  


و اما درباره خود برنامه باید بگویم که اکثر قطعات برنامه در دستگاه نوا اجرا شد و آهنگسازی این برنامه ها همگی بر عهده حافظ ناظری (پسر شهرام ناظری) بود و کلیه اشعار هم از مولانا انتخاب شده بود.

همانطور که در بروشور دیده میشود نام قطعات اینگونه بود:



برنامه قانوناً آنتراکت نداشت ولی بعد از اجرای تصنیف قفل زندان گروه از صحنه خارج شدند و تنها شروین مهاجر بر روی صحنه ماند و اقدام به تکنوازی کمانچه کرد که در این بین اجازه خروج از سالن به افراد برای استراحت و تغذیه داده میشد.

 



 

 


لازم به ذکر است برنامه طبق قطعات اعلام شده اجرا نشد و دلیل این جابجایی هم مشخص نشد. برنامه ها به شکل زیر اجرا شد:

 

1.اسطوره 2. مقدمه 3.مثنوی شریف 4. قفل زندان (استراحت و تکنوازی کمانچه) 5.نغمه کردی 6. ساز و آواز 7.تصنیف راست بگو نهان مکن .

 

 قطعات:همنوازی ، ساز و آواز دوم و آتش در نیستان که در بروشور اعلام شده بود به دلایل نا معلوم اجرا نشد و گروه بعد از تصنیف "راست بگو نهان مکن" ، بدون خداحافظی و یا حرکتی که نشان دهنده پایان برنامه باشد صحنه را ترک کردند!بعد از چند دقیقه هم با بلند گو اعلام شد "دوستان، برنامه به اتمام رسیده سریعاً سالن را ترک کنید!" این موضوع موجب ناراحتی خیلی از حضار شد و با این اعلام کم کم افراد با چهره های درهم از سالن خارج شدند در بین سخنان افراد ناراحت این واژه ها بسیار شنیده میشد : "ای بابا پس چرا سَمبَل کرد؟" یا  "فکر کنم  یادشون رفته، می خوای چند دقیقه بشینیم شاید یادشان بیاد!"

 

 آیا حق مردمی که با وجود این همه مشکلات با ذوق و شوق از دور و نزدیک به کنسرت آمده بودند این بود؟

 

در بین برنامه های اجرایی به نظر من زیباترین قطعه "راست بگو نهان مکن" بود.از این کنسرت توانستم عکس هایی که مشاهده میکنید و یک قطعه ودیویی از قطعه اسطوره بگیرم که در پایان آن را برای دانلود قرار میدهم.طبق اعلامی که پشت بلیت ها شده  برنامه این گروه در تهران از 17 مرداد در تالار بزرگ کشور برگزار می شود. خدا کند که این مشکلات در آنجا به وجود نیاید و گروه هم تمام برنامه های اعلام شده را اجرا کنند.

 


آیا با اوضاع پیش آمده و امکانات حاضر باز هم شهرام ناضری یا هر استاد دیگری در قزوین کنسرت برگزار میکند؟


 

منبع خبر: وبلاگ آواز

 


بنده با این تعاریف و کیفیت مطلوب !!! هرگز حاضر نیستم استاد شهرام ناظری نه تنها در قزوین بلکه در هر کجای ایران و حتی شهر خودم زنجان !!! کنسرت دهند .
که راضی هستم باتحمل مشقات فراوان سی دی کنسرتهای ایشان را در کشورهای مختلف دنیا بصورت تصویری مشاهده نمایم و به ارزش والای این استاد بزرگ بیشتر پی ببرم که در کشور خودم نمیتوانم این مسئله را درک کنم .
امیدوارم اساتید بزرگ دیگر فکر برگزاری کنسرت در شهرهای ایران به سرشان نزند ...
البته نمیتوان تهران و تالار کشور را جزو این موارد دانست که اینها جزو استثائات هستد .

محمد جواد صحافی