تور کنسرت استاد ناظری در ۸ شهر ایران
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند آوازخوان و آهنگساز نامي ايران، امروز در خانهي هنرمندان نشستي برگزار كرد تا برنامههايش را تشريح كند. موسسه فرهنگ و هنر حافظ برگزاركننده تور كنسرت شهرام ناظري است كه در شهرهاي مختلف برنامهريزي شده و به اذعان برگزاركنندگان تعداد آنها تا هفتهي آخر برپايي در هر شهر احتمال كم و زياد شدن دارد.
ناظري در اين نشست از هر دري سخن گفت؛ از آواز بيمار ايران گرفته تا شبيهخواني و تقليد كاري هنرجويان جوان، تشكيل كارگاه آواز و تاكيد بر عادت كردن گوش مخاطبانش به فرم جديد كارهايش و... . او گفت كه دوست دارد آدم جديدي باشد و نبايد انتظار داشت شهرم ناظري 20 سال پيش را ديد.
من مقلد نيستم
به گزارش ايسنا، شهرام ناظري در اين نشست كه بهبهانه برگزاري اجراهاي سراسرياش در ايران تدارك ديده شده بود، گفت: از زمان شروع كار يكجا نمانده و همواره در حركت بوده است؛ به زعم او البته اين امكان وجود دارد كه تغييراتي در طي ساليان در نوع بيان، حس، نگاهها و نگرش بهوجود بيايد.
ناظري خود را اول يك آهنگساز دانست و سپس خواننده و اظهار كرد: من مقلد نيستم، چون مطالعه ميكنم، در نتيجه مدام در حال تغيير رو بهتعالي هستم و بهطور كلي از تقليد كردن كار و فكر ديگران پرهيز دارم و ميخواهم كه همه هنرمندان اينگونه باشند.
تقليد، آواز ايراني را به بيماري كشيده است
او اضافه كرد: در دو دهه اخير ضعفي در هنر بهخصوص موسيقي وجود دارد كه آثار مدام تكرار ميشوند. آواز ايران بيمار است و اين امر شايد طي 120 يا 130 سال اخير بيسابقه باشد؛ در هرصورت بهرهگيري از فكر ديگران و شبيهخواني و تقليد نشاندهندهي ركود هنري است.
آوازخوان نامي ايران افزود: در دههي نخست بعد از انقلاب اسلامي موسيقي ايران خوش درخشيد، اما از دهههاي بعد بهدليل اينكه خط مشي صحيحي براي اين راه تعيين نشد و از نظر آموزش ريشهاي و خيلي از مسايل ديگر موسيقي از مدار اصلي خود رها شد. بنابراين امروزه بايد فكر اساسي براي بيان موسيقي انجام شود.
اين آهنگساز و خوانندهي ايراني كه عنوان پاواروتي شرق به او اطلاق شده است، دربارهي نوع آموزش موسيقي در ايران ابراز كرد: در گذشته آموزش بزرگان بهگونهاي بود كه شاگردان خودشان راه را پيدا كنند، اين كار تنوع هنري را بهوجود ميآورد، در حالي كه امروزه هنرمندان از درون خود، خودشان را بيان نميكنند و كارهايي تكراري را عرضه ميكنند.
چرا كنسرت يزد لغو شد؟
شهرام ناظري دربارهي علت لغو اجراي كنسرت يزد تصريح كرد: به خاطر حساسيتهايي كه در آن زمان وجود داشت امكان برپايي كنسرت ميسر نشد و در عين حال خبر داد كه كنسرتش 25 و 26 مهرماه سال جاري در اين شهر برپا ميشود.
من اولين اجراكنندهي آواز آزادم
ناظري گفت: من جزو اولين كساني بودم كه بهصورت آزاد آواز را اجرا كردم و اين نشانه دقت و توجه من است؛ زيرا با ادبيات آشنا هستم.
باندبازي كجاست؟
شهرام ناظري گفت: در دورهاي خيلي گرايش به باند بازي وجود داشت و بازار پررونق موسيقي از بخش هنري واقعي بيرون آمده و در بخش ديگري حركت ميكرد، اما در حال حاضر اين ميزان ركود پيدا كرده است. او سپس بيان كرد جاي اين بحث در اين نشست نيست.
حمايت براي تشكيل كارگاه آواز
وي هدف از تشكيل كارگاه آواز را تمايز نحوه برخورد با هنرآموز بيان كرد و گفت: اگر كارگاه برپا شود سعي بر آن است كه بچهها خودشان را پيدا كنند. درحالي كه طي دو دههي اخير شاهد بوديم استادهايي خودشان را به شاگردان تحميل ميكنند.
ناظري تاكيد كرد، ضروري است كارگاه آواز مكان بزرگي باشد و تعداد زيادي در آنجا حضور داشته باشند؛ اما در اولويت، خوانندگان آواز هستند كه بايد مساله براي آنان تفهيم شود و سپس افراد ديگر در سنين مختلف حضور داشته باشند در غير اين صورت نميتواند تاثير كلي را بهعنوان آموزش صحيح داشته باشد.
وي اظهار داشت: هنرمنداني كه به اصطلاح مردمي هستند و آنچه كه از آنها خواسته ميشوند انجام دهند در واقع هدف متعاليتري را داشته باشند و آن بالا بردن سطح هنري اجتماع است، ناگفته نماند بعضي وقتها زمان لازم است كه بتواني به اجتماع نزديكتر شوي.
آوازخوان شاهنامهي اساطير، گفت: اين يك واقعيت است كه اگر در اجتماعي يك هنر خوب و ارزنده تقويت نشود، جامعه آرام آرام سطحيتر ميشود، مراكز هنري كار خوب تهيه نميكنند و روي موضوعات كار نميشود و اين به هر حال واقعيتي است كه در كشورهاي جهان سوم وجود دارد.
داستان توزيع غيرمجاز آثار موسيقي
شهرام ناظري دربارهي توزيع غيرمجاز قطعات موسيقي چنين ابراز كرد كه اين روزها شرايط بهگونهاي است كه هنوز كاري بهطور رسمي پخش نشده، همه جا هست و انجمن صنفي موسيقي كه بايد بين موسيقيدانها باشد از هم گسيخته شده و خانهي موسيقي هم دايم در حال تغيير و تحول و انتخابات و كارهاي خودش است.
به تعبير ناظري هنرمند نبايد به دنبال مسائل اينچنيني برود بايد مراكز ديگر و قوانيني باشد كه پيگير اين مساله باشد؛ او بهعنوان نمونه به استفادهي بيسر و سامان صدا و سيما از مجموعههايش ياد كرد.
وي بيانگيزه بودن را يكي از دلايلي برشمرد كه از يك هنر ضعيف در جامعه وجود دارد در نتيجه اگر برنامهريزي اصولي و فضاي موسيقايي وجود نداشته باشد نميتوان كارهاي اساسي را انجام داد.
به گزارش ايسنا، شهرام ناظري در پاسخ به پرسشي با اشاره به اتحاد سينماگران در پخش غير مجاز فيلمها نبود آن نوع هماهنگي در ميان اهالي و بزرگان موسيقي ابزار عقيده كرد، به تدريج در عرصهي موسيقي جدايي بهوجود آمده و سوءتفاهمهايي هم زياد است؛ همين فاصله زياد خود سبب لطمهخوردن به موسيقي ميشود از اين رو موسيقيدانها بايد يكديگر را دوست داشته باشند زيرا پيام هنر آشتي، دوستي و پيوند انسانها و هنرمند است.
شهرام ناظري گفت كه سعي كرده است همواره تعادل را را در كارهايش حفظ كند. اشارهي وي يه دو كنسرتي بود كه قبلا برگزار كرده است. يكي با بزرگان موسيقي و ديگري با گروههاي سني جوان بود.
پروژهي مولانا و فردوسي و مجموعهاي كه با مشكاتيان منتشر ميشود
شواليه آواز ايران از پروژه مولانا و فردوسي هم گفت و مجموعهاي كه قرار است با پرويز مشكاتيان منتشر شود. وي توضيح داد نمونه دست به دست شده در بازار نمونه اصلي ضبط شده نيست.
رضايت ميدهيد خانهي موسيقي پيگير حقوق تان شود؟
از او درباره توليگري خانه موسيقي براي احقاق حقوقش اجازه خواسته شد كه ناظري تاكيد كرد مسايل مربوط به حقوق مؤلف و مصنف من فردي نيست اگر پيگيرهاي صنفي دربارهي همهي اهالي موسيقي صورت گيرد، من نيز ميتوانم به عنوان يك فرد باشم.
و اما فروش بليط ...
در اين نشست اعلام شد، نيمي از بليطهاي كنسرت بهصورت اينترنتي فروخته ميشوند و بقيه با سيستم سنتي يعني فروش در مراكز و فروشگاهها. نوازندههاي گروه همان گروه مولويه هستند، اما احتمال دارد بهخاطر برخي غيبتها كساني در برخي اجراها جابهجا شود.
ادارههاي ارشاد كمك كنيد!
در نهايت از اداره كل فرهنگ و ارشاد شهرستانها براي تسهيل در امر برپايي كنسرتها كمك خواسته شد.
منبع : تار نگار مشتاقان استاد ناظری